Det er ingen tvil om at sosiale medier er kommet for å bli, men de kan også komme til å endre utseende og funksjoner etter hvert. Hvilke sosiale medier er viktige i dag?

Men hva er egentlig sosiale medier, spør du. Det er forskjellige kanaler hvor man bruker internett til å kommunisere med en eller flere brukere. Det viktigste skillet mellom medier og sosiale medier, er at det i sosiale medier er brukerstyrt innhold. Brukerne av sosiale medier deler informasjon med andre brukere, deltar i grupper og nettverk som er tilpasset brukerens interesseområder.

Facebook

Dette nettsamfunnet ble egentlig laget av Mark Zuckerberg, Andrew McCollum og Eduardo Saverin i 2004, og het da The Facebook. Tanken bak var litt av det samme som Tim Berners-Lee hadde da han utviklet www i 1989. Det skulle fungere som et nettsamfunn for de som studerte og jobbet ved universiteter i USA. Det tok ikke lang tid før det ble en farsott som tok over verden og selv om de til tider skjelles ut for sine tiltak for å gjøre Facebook bedre for brukerne, er det over 1 billioner sidevisninger i mnd. De har 600 millioner aktive brukere og av disse er ca 1.5 millioner norske.

Facebook fungerer med at man registrerer seg og lager en profil. Denne profilen bygger du opp med bilder, informasjon om deg selv og dine interesser. Du deltar i grupper basert på interesser og tilhørighet til for eksempel universitet, arbeidsplass, yrkesgruppe eller rett og slett bare geografisk sted. Ved hjelp av dette kan du bli kjent med nye, men også oppta kontakten med gamle kjente.

Twitter

Dette er en tjeneste som er noe annerledes fra Facebook selv om man også her lager en profil. Profilen du bygger opp skal vise hvem du er, slik at du også kan komme i kontakt med andre som har samme interesser som deg selv. Men denne tjenesten er basert på noe som kalles mikroblogging, og du skal da med andre ord legge ut et lite innlegg på max 140 bokstaver. Det kan være linker til nyhetssaker, eller bilder av ting som er viktige for deg. Det viktige er å skape relasjoner og ikke minst diskusjoner. Det skapes mye trender på Twitter, så det lønner seg å følge med der til enhver tid.

Linkedin

Linkedin er et spennende og relativt nytt tilskudd på listen over sosiale medier. Her er det igjen fokus på å skape seg en profil og det er i da 313 millioner registrerte brukere og de kommer fra ikke mindre enn 200 forskjellige land. Formålet med siden er å oppnå profesjonelle kontakter og bygge opp forretningsforbindelser. Mange bedrifter bruker det til å rekruttere og mange som leter etter jobb, bruker siden til å markedsføre seg selv. Du kan bruke en gratisversjon men den er noe begrenset i forhold til verktøy. Ved å betale en månedlig sum, får du tilgang til det meste du trenger av verktøy.

Dette er bare noen av de sosiale medier som er veldig populære i dag.