De som vil reise til utlandet, foretar gjerne undersøkelser om hva som er verdt å besøke på reisemålet, og de som vil reise til Norge, gjør også søk på internett om hva som er verdt å besøke. Hovedstaden Oslo er det stedet det søkes mest om, noe som er helt naturlig siden hovedstedene er mest kjent og det er på Gardermoen de fleste lander.

NorgeSiden fjorder er noe ganske unikt for Norge, er det også mange som søker på definisjonene av hva fjorder er for noe, og Flåm, som ligger nesten innerst i Sognefjorden, blir mye søkt på. Øygruppen Lofoten er også høyt oppe på listen av søk på internett, siden stedet både kan by på midnattssol om sommeren og spektakulært landskap hele året.

I tillegg til å søkje etter kva dei kan gjere i Norge, Oslo og Bergen, skriv dei mellom anna dette spørsmålet i søkefeltet «kva er ein fjord?» – NRK.no

Noe som nesten er for populært

Den kjente ungdomsserien Skam går sin seiersmarsj i mange land, men nå er det mange i utlandet som bruker seriens popularitet til å fremme egne interesser, og som dermed står i fare for å bryte opphavslover. Den svenske kyllingprodusenten Kronfågel måtte nemlig fjerne et innlegg fra sosiale medier siden de brukte Skam-logoen for å lokke til seg nye kunder. I vårt naboland har også McDonald’s benyttet seg av Skam for å reklamere for sin pommes frites, men NRK aksepterte dette og lot dem fortsette. NRK får ukentlige tips fra Skams fanskare om bruk av serien verden over, og det er såpass mye av dette at det begynner å bli vanskelig å få oversikt. NRK har også sendt ut fakturaer til bedrifter som har brukt Skam til markedsføring.